Nu third-party browser cookies geleidelijk afgeschaft worden en first-party cookies slechts beperkt worden gebruikt, is het steeds lastiger om de juiste data over je klanten binnen te krijgen. Ook de iOS14 en de verwachtte iOS15 update maken het ons er niet makkelijker op. Nu kunnen Apple gebruikers kiezen bij welke app ze tracking toelaten en bij welke niet. Daarnaast verliezen Twitter, Facebook, Google en andere partijen de SKAdNetwork status. Lijkt op het eerste gezicht niet zo erg, maar het heeft enorme gevolgen voor advertenties, zoals die op Facebook. Om de schade te kunnen beperken, heeft Facebook de Conversion API in het leven geroepen. Ik geef je hier graag wat meer uitleg over.
Wat is de Facebook Conversion API
Door alle updates rond cookies, zal het volgen, opslaan en doorgeven van gegevens op de server steeds belangrijker worden. Enkel zo kan je op een nauwkeurige manier je conversies tracken.
De Conversion API is een nieuwe manier van event tracking. Hierbij worden de events van je server rechtstreeks naar de Facebook-pixel gestuurd in plaats van naar de browser die verantwoordelijk is voor het verzenden van een event. Dit zorgt ervoor dat je de gegevens kan verwerken als first-party cookies en zo het verlies aan conversiesignalen kan voorkomen.
Het is geen perfecte oplossing, maar de Conversion API zorgt er wel voor dat je gebeurtenisevents naar Facebook kan sturen en zo kan je toch nog relevant blijven voor je doelgroep.
Waarom is het nodig om dit in te stellen?
Wanneer je aan de slag gaat, of al bezig bent, met advertenties op Facebook, is het wel zo handig om de Conversion API in te stellen op je website. De data die je namelijk verzamelt, wordt rechtstreeks van je eigen server gedeeld met die van Facebook. Hierdoor ben je niet meer afhankelijk van de regels van Apple en zal de foutmarge in je rapportage ook verkleinen. Zo zal je geen verschil meer zien in het aantal conversies in Facebook of in de data van Google Analytics. Daarnaast maakt de API het ook mogelijk om offine conversies te meten. Zo weet je precies welke lead heeft afgerekend aan een kassa op locatie.
Wie adverteert in Facebook kan, dankzij de nieuwe technologie, betere retargeting advertenties opzetten. Er wordt namelijk data verzamelt van meer dan 7 dagen in het verleden, zelfs van wie een adblocker heeft aanstaan.
Hoe moet je de Facebook Conversion API instellen?
Wil je aan de slag met de Conversion API? Dan leg ik je graag uit hoe je hem kan instellen voor jouw website.
Om te beginnen met je eerst je domein verifiëren in Facebook. Dit doe je door een meta-tag verificatie, waarbij je een stukje code toevoegt aan je website. Dat kan op drie verschillende manieren:
- Door het handmatig toevoegen van de meta tag aan de head van je website
- Via een HTML-bestandsupload
- Via een DNS-verificatie
Wanneer dit gelukt is, moet je de acht conversiegebeurtenissen instellen in het gebeurtenisbeheer in Facebook. Hierbij geef je aan welke gebeurtenissen je prioritair vindt om op te volgen.
Dit waren slechts enkele voorbereidingen. Om de Conversion API te installeren op je website of een landingspagina, zijn er drie manieren:
- Je gebruikt een partner-integratie zoals WordPress, Magento, WooCommerce of een andere
- Je gebruikt een third-party tool zoals PixelYourSite, Segment, LeadsBridge,…
- Je laat het installeren door je webbouwer
Wil je toch graag zelf aan de slag? Volg dan de volgende stappen:
- Ga naar je Business Manager van Facebook
- Ga in het menu linksboven naar ‘Gebeurtenisbeheer’
- Klik op ‘Gebeurtenissen toevoegen’ en selecteer ‘De Conversion API gebruiken’
- Klik 2x op ‘Volgende’ en vervolgens op ‘Instellen’
- Facebook geeft je nu twee opties. De eerste optie is om een partner integratie te gebruiken. Werk je met één van de platformen die voorgesteld worden, dan kan je hierop klikken om deze stappen te volgen. De andere optie is om de Conversion API handmatig te installeren.
- Kies je om hem handmatig te installeren, dan geeft Facebook je aan wat te doen. Klik op ‘Volgende’.
- Selecteer je pixel en druk nogmaals op ‘Volgende’
- Genereer je Toegangstoken voor de Conversion API en kopieer deze naar je klembord. Daarna klik je op ‘Volgende’
- Je krijgt instructies van Facebook en je kan kiezen om deze te verzenden naar je webbouwer of ze zelf te volgen om het te installeren.
Heb je alle stappen doorlopen? Dan is het altijd even handig om bij ‘Gebeurtenisbeheer’ te checken of de verschillende gebeurtenissen of events goed worden ontvangen.
Hoe ziet de toekomst eruit?
De komende tijd wordt het alleen maar moeilijker om correcte data te verzamelen. Na Safari en Firefox, heeft ook Google aangekondigd om in Chrome de third-party cookies af te schaffen. Dit zal gelukkig pas in 2023 zijn, maar het heeft uiteraard wel de nodige impact. Over het algemeen krijgen we meer privacy, wat wel een mooie vooruitgang is. Dit zal ook het consumentenvertrouwen laten stijgen. Maar aan de andere kant zorgt het er ook voor dat marketeers minder gericht kunnen adverteren. Je krijgt dus nog altijd even veel advertenties te zien, maar ze zullen minder relevant voor je zijn omdat men niet meer weet waar je in geïnteresseerd bent.
Hoe kan je je hier nou het beste op voorbereiden? Door al zoveel mogelijk over te schakelen naar first-party cookies en je advertenties hier ook op voor te bereiden. Ga op zoek naar tools die de gegevens van je klanten opslaan en analyseren, zonder dat hiervoor third-party cookies nodig zijn. Daarnaast verwacht ik ook wel dat Google zelf nog met enkele oplossingen komt tegen 2023.
Mocht je nog vragen hebben over de Facebook Conversion API of over het gebruik van cookies op je website, aarzel dan zeker niet om contact met me op te nemen!