1. Home
  2. Knowledge Base
  3. SEO
  4. Starten met SEO op je website

Starten met SEO op je website

Wanneer het design van de website klaar is, kan je werken aan de inhoud, ook wel ‘content’ genoemd. Bij deze stap doe je er goed aan om rekening te houden met SEO. Maar wat is dat eigenlijk, SEO? Dat ga ik je in dit artikel uitleggen. Je krijgt dan antwoord op de volgende vragen:

  1. Wat is SEO?
  2. Hoe pas je het toe?
  3. Hoe belangrijk is het?
  4. Hoever moet je met SEO gaan?

SEO maakt je website goed vindbaar

Iedereen die een website heeft, krijgt vroeg of laat te maken met SEO. Het is een veel gebruikte term op social media en netwerkbijeenkomsten, door webdesign studio’s en in de marketingwereld. Wat is het? De term SEO staat voor ‘search engine optimization’. In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. En wat houdt het in? SEO houdt simpelweg in dat je met bepaalde handelingen de website optimaliseert voor zoekmachines, zoals Google, Yahoo en Bing. Door deze optimalisatie kunnen de zoekmachines ervoor zorgen dat de website aangeboden wordt in de zoekresultaten voor mensen die op zoek zijn naar wat de website te bieden heeft. Dus, met een beetje aandacht voor SEO wordt je website goed vindbaar en ben jij online zichtbaar.

De volgende vraag is hoe je SEO toepast. Om de website te optimaliseren voor de zoekmachines kun je werken aan de techniek en aan de content. Met een goede techniek kun je onder andere de snelheid verhogen waarmee de website geladen wordt en met aandacht voor de content bied je de informatie aan waar potentiële bezoekers naar op zoek zijn. Ik ga me in deze aflevering richten op de inhoud. Mocht je toch meer willen weten over de technische kant, dan kun je gerust contact met me opnemen.

Hoe pas je SEO toe?

Voor ik ga vertellen hoe je SEO toepast op de content, leg ik kort uit hoe een zoekmachine werkt. Het is eigenlijk heel eenvoudig. De zoekmachine werkt met een webcrawler, ook wel spider, spiderbot of simpelweg bot genoemd. Een bot is een softwareprogramma dat aan de hand van vooraf ingestelde algoritmes constant en systematisch alle inhoud van het web scant en vervolgens waardeert. Dus, als je weet wat het nou precies is wat de bots scannen en hoe de zoekmachine dit waardeert, kan je daar rekening mee houden bij het creëren van je website content.

Bots scannen het volgende: keywords, meta titels en meta omschrijving van webpagina’s, en alt tekst bij afbeeldingen. En nu in gewoon Nederlands:

  • Keyword: een zoekterm die mensen als zoekopdracht invoeren in het zoekveld van een zoekmachine
  • Meta titel: de naam van een webpagina
  • Meta beschrijving: een beknopte samenvatting van de tekst op een webpagina, die getoond wordt bij de resultaten van een zoekopdracht
  • Alt tekst: een beknopte beschrijving van een afbeelding of video

Het gaat erom dat je in de teksten op de website de keywords gebruikt die het best jouw website en wat het te bieden heeft omschrijven. Zo’n 2% van het totaal aantal woorden op elke webpagina. Nog belangrijker zijn de naam (meta titel) en de beschrijving (meta beschrijving) die je aan de pagina geeft. Deze worden namelijk hoger gewaardeerd door de zoekmachines dan de keywords. Zorg er daarom voor dat deze heel goed bij de pagina passen. Hetzelfde geldt voor de alt tekst. Tenzij de afbeelding alleen decoratief bedoeld is, gebruik je de alt tekst om duidelijk te maken waar de afbeelding of video over gaat of hoe deze heet. Als je deze acties consequent toepast op al je content en de website sitemap aanbiedt ter registratie bij Google, dan heb je eigenlijk al de basis voor elkaar.

Zoekmachine vriendelijk en bezoeker vriendelijk

Maar realiseer je dat dit maar het begin is. Als je website live gaat, staat het echt niet direct op pagina 1. Je moet dus nog wat tijd investeren in de optimalisatie van je website. De vraag is hoever je daarin moet gaan. Dat hangt ervan af hoe belangrijk SEO voor jou is. Sommige mensen vinden het helemaal niet belangrijk en anderen vinden het zo belangrijk dat ze er heel veel tijd in steken om met hun website op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen. Een andere optie is om er heel veel geld in te steken. Het web is bezaaid met online marketing bureaus die gespecialiseerd zijn in SEO en ervoor zorgen dat de website van hun klanten constant in de top 10 of zelfs top 3 zoekresultaten staat.

Voorheen vond ik SEO ook heel belangrijk. Nu vind ik het net zo belangrijk dat er goede teksten op de website staan waarmee mensen zich kunnen associëren. Het is aan jou om een afweging te maken tussen zoekmachine vriendelijkheid en bezoeker vriendelijkheid. Daarvoor geef ik je mee dat niet Google maar de bezoeker jouw klant is. Als je goed vindbaar bent, maar niet direct op de eerste pagina, en de bezoekers hechten veel waarde aan je content, dan hechten de zoekmachines ook veel waarde aan jouw website. Andersom geldt, dat als je website steeds snel verlaten wordt omdat ze er niet vinden wat ze zoeken, de zoekmachines je website ook anders waarderen.

SEO kost veel tijd en aandacht

Dus verplaats je in je potentiële klanten en vraag je af hoe jij je zou voelen als je op je eigen website komt. Ik hoor je al roepen: “Wat ben ik blij dat ik je website gevonden heb! Maar nog blijer ben ik dat je ook nog biedt wat ik zoek.” Dit bereik je als je je houdt aan de basis die ik al eerder noemde. Dat betekent dat je zorgvuldig je keywords kiest en deze met mate in je teksten verwerkt, zodat deze goed leesbaar zijn en zich tot de bezoekers richten.

De algoritmes van de zoekmachines zijn niet ingesteld op teksten met heel veel keywords. Een overdosis aan keywords heeft dus geen enkele zin. Sterker nog, de algoritmes worden voortdurend aangepast en tegenwoordig worden webpagina’s met heel veel keywords en weinig waardevolle informatie lager gewaardeerd. Daarom is het zinvoller om jouw favoriete keyword in ieder geval aan het begin van de tekst te gebruiken in plaats van heel vaak dezelfde keywords door de hele tekst heen. Gebruik daarna dit keyword nog een paar keer, bijvoorbeeld halverwege de tekst. Zorg er ook voor dat de keywords die voorkomen in jouw keyword opsomming van de betreffende webpagina terugkomen in de tekst. En denk aan een meta beschrijving die overeenkomt met de inhoud.

Over de inhoud van de tekst, deze moet uniek en persoonlijk zijn. Zelf vind ik dit heel belangrijk en blijkbaar vinden de zoekmachines dat ook. Ze belonen het namelijk steeds meer. SEO kost veel tijd en aandacht, en het is moeilijker om een goede plek in de zoekresultaten te behouden dan te krijgen. Maar als jij bereid bent om je in te spannen en je durft te experimenteren, dan zal al je moeite uiteindelijk beloond worden met bezoekers die jou graag waarderen voor wat jij te bieden hebt.

SEO makkelijk gemaakt

En, ga jij aan de slag met SEO voor jouw website? Maak het je makkelijk en volg deze 7 stappen:

  1. Kies zorgvuldig de keywords die echt relevant zijn
  2. Verwerk deze spaarzaam in je teksten (2%)
  3. Gebruik de belangrijkste keyword aan het begin van de tekst
  4. Noem bij de pagina informatie de keywords die je gebruikt hebt in de tekst en ook in de titel en de tweede kop (header 2)
  5. Zorg voor passende, beknopte meta titels en meta beschrijvingen
  6. Geef afbeeldingen een passende alt tekst als de afbeeldingen van waarde zijn
  7. Neem de tijd en experimenteer
Ik ben nieuwsgierig! Heeft dit artikel je goed geholpen?

Support nodig?

Niet gevonden waar je naar op zoek bent? Of kom je er nou echt niet uit? Je kan mij altijd een berichtje sturen met je vraag. Ik ben er voor je.
Help mij!