1. Home
  2. Knowledge Base
  3. Statistieken
  4. Website tracking: hoe je alles meetbaar maakt

Website tracking: hoe je alles meetbaar maakt

Meten is weten. Dat wordt niet voor niets gezegd. Tegenwoordig willen we natuurlijk alles weten van onze website. Waar loopt een bezoeker vast, op welke knoppen klikken ze door, downloaden ze mijn e-book, waarom wordt een formulier wel ingevuld, maar niet verzonden,… Gelukkig bestaan er veel handige tools van Google om al deze metrics bij te houden. Ik geef je graag een kijkje in deze wereld! 

Google Analytics als basis

Google Analytics is dé basis van de tracking en tracing die je kan opzetten voor je website. De tool wordt volledig gratis aangeboden door Google en het is de plek waar statistieken en data van jouw website verzameld worden. Deze data wordt vervolgens gedetailleerd weergegeven in verschillende metrics: het aantal (unieke) bezoekers van de website, hun surfgedrag, de bounce rate en de plek waar bezoekers de website verlaten. Kortom, alles dat je nodig hebt om inzicht te verwerven in de prestaties van je website.

Google Analytics wordt opgedeeld in een hele hoop verschillende metrics, dus het is niet zomaar makkelijk om je weg erin te vinden. Enkele belangrijke onderdelen om naar te kijken:

  • Doelgroep: hier vind je alles over je bezoekers, van leeftijd tot gender en locatie
  • Acquisitie: hier zie je hoe je bezoeker op je website terecht is gekomen. Normaal gezien zal dit organisch zijn, dus vanuit de zoekresultaten in Google. Als je advertenties hebt lopen of sociale media gebruikt, kunnen je bezoekers uiteraard ook via die kanalen komen.
  • Gedrag: hier krijg je een kijkje in het gedrag van je bezoekers op je website. Op welke pagina’s komen ze binnen, hoe lang blijven ze op die pagina en op welke pagina sluiten ze je website weer.
  • Conversie: dit deel bestaat uit doelen of e-commerce bij een webshop. Hier geef ik hieronder wat meer uitleg over.

Instellen van doelen

Wil je toch nog een laagje extra toevoegen? Dan kan je doelen instellen in Google Analytics. Dat wil zeggen dat je bepaalde events op je website extra gaat bijhouden. Dit kunnen de volgende zijn:

  • Een contactformulier invullen
  • Op een bepaalde knop duwen
  • Een product bekijken
  • Langer dan 3 seconden op een pagina blijven
  • Een x-aantal pagina’s bezoeken

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Doelen stel je rechtstreeks in op je admin pagina van Google Analytics en geven je extra inzicht in je bezoekers. Zo kan je het combineren met de metrics van hierboven zodat je bijvoorbeeld kan kijken welk kanaal (organisch, sociale media of advertenties) de meeste contactaanvragen binnenhaalt.

Tracken van e-commerce

Heb je een webshop? Dan is het interessant om e-commerce tracking in te stellen. Google Analytics biedt twee soorten e-commerce tracking. De basis versie is relatief makkelijk in te stellen en zorgt ervoor dat je kan opvolgen welke producten het best worden verkocht. Daarnaast is er ook nog enhanced e-commerce tracking. Dit is moeilijker om in te stellen en vergt wel enige kennis van je website. Maar eenmaal opgesteld, laat het je wel toe om in je salesfunnel te kunnen kijken. Je ziet exact hoeveel mensen er een bepaald product bekijken, hoeveel daarvan het product in hun winkelmandje doen en welk deel er effectief het product aankoopt. 

Integratie via Google Tag Manager

Maar hoe stel je dit allemaal in op je website? Zoals met elke andere vorm van tracking, moet je een script opladen in de backend van je website. Dit lijkt heel erg moeilijk, maar dat is waar Google Tag Manager komt kijken. Wanneer je Tag Manager eerst installeert op je website, kan je eenvoudig andere scripts of tags instellen via GTM op je website. Denk hier niet alleen aan Google Analytics, maar bijvoorbeeld ook de LinkedIn Insight Tag. 

Hoe installeer je Google Tag Manager op je website?

  1. Maak een account aan in Tag Manager
  2. Klik in Tag Manager op ‘Werkruimte’.
  3. Zoek boven in het venster je container-ID. Deze heeft de indeling GTM-XXXXXX.
  4. Klik op je container-ID om het vak ‘Tag Manager installeren’ te openen.
  5. Kopieer de codefragmenten en plak deze in je website. 
    1. Plaats het <script>-codefragment in de <head>-tag van de HTML-uitvoer van uw webpagina, zo dicht mogelijk bij de openingstag <head>, maar onder eventuele dataLayer-vermeldingen.
    2. Plaats het <noscript>-codefragment direct na de <body>-tag in uw html-uitvoer.

Wanneer dit geïnstalleerd is, kan je aan de slag om je Google Analytics tag toe te voegen.

  1. Klik op ‘Nieuwe tag toevoegen’ en er verschijnt een nieuw venster
  2. Voeg een naam toe, bijvoorbeeld “Google Analytics“
  3. Klik op het tagconfiguratiegebied en kies het type tag Google Analytics – Universal Analytics
  4. Laat het track type op Page View staan
  5. Kies vervolgens een instellingsvariabele (Als het een gloednieuwe container is, zou je geen variabele moeten hebben)
  6. Maak een nieuwe variabele Google Analytics-instellingen en noem deze “GA PROD”
  7. Voer de tracking-ID van je Google Analytics account in (UA-XXXXX)
  8. Laat de rest zoals het is en sla op

Zo is alles geïnstalleerd en kan je je website data binnenhalen. Hou er wel rekening mee dat je geen historische data meer kan ophalen.

Moet je meteen overschakelen naar Google Analytics 4?

Wat je zal zien als je een nieuw Google Analytics account aanmaakt, is dat je kan kiezen tussen Universal Analytics of Analytics 4. Die laatste versie is de nieuwe versie van Google Analytics. Waarom is deze in het leven geroepen? Door het verdwijnen van de third-party cookies. De Universal Analytics is volledig gebaseerd op dit soort cookies, maar die verdwijnen de komende jaren. Dus dat wil zeggen dat de data in je analytics account niet meer volledig zullen zijn. 

Daarom kwam Google met GA4. Een analytics versie die gebaseerd is op gebeurtenissen of events. Je zal merken dat deze vorm van analytics helemaal anders is opgebouwd en je data op een andere manier benaderd. Welke analytics versie moet je dan installeren? 

Ik raad aan om beide sowieso te activeren om al data te verzamelen. Het instellen van GA4 doe je trouwens op dezelfde manier via Google Tag Manager. Universal Analytics is zeer goed om te leren naar de data te kijken, maar omdat we in 2022/2023 van de cookies af zijn, zal deze versie van Analytics ook verdwijnen. Het is dus slim om je al te verdiepen in GA4. 

Bij deze een eerste kijk in Google Analytics. Ik heb nog maar een heel klein tipje van de sluier opgelicht, zoals je wel kan lezen. Mocht je hulp nodig hebben met het instellen van het script op je website, dan mag je altijd contact opnemen. Daarnaast raad ik je ook aan om je verder in te lezen over deze tools om steeds meer inzichten te vergaren.

Ik ben nieuwsgierig! Heeft dit artikel je goed geholpen?

Support nodig?

Niet gevonden waar je naar op zoek bent? Of kom je er nou echt niet uit? Je kan mij altijd een berichtje sturen met je vraag. Ik ben er voor je.
Help mij!